Idag har vi de största misstagen för dem som vill öppna ett företag. Misstag som kan leda till att ditt företag fÄr ett mycket kort liv.
- Att inte ha en uppfattning om fasta och rörliga kostnader, vilket genererar en otillrÀcklig definition av priser. MÄnga mÀnniskor övervÀger bara kostnaderna för att köpa rÄvaror, och glömmer andra kostnader som Àr nödvÀndiga för företagets drift. Jag trÀffade affÀrsmÀn som inte ens tog hÀnsyn till sina anstÀlldas löner. PrissÀttning baserad enbart pÄ konkurrenternas priser har ocksÄ effekten att du snabbt kan döda din verksamhet.
- Ge inget vÀrde. Alla som erbjuder nÄgot som liknar det konkurrenterna erbjuder gör ett oklokt val. Om det redan finns nÄgot identiskt pÄ marknaden sÄ behöver inte marknaden det du erbjuder.
- Val av ett vanligt eller meningslöst namn. Att kalla ett företag 5x8sd90wog kommer inte att göra det attraktivt. KlÀdbutikerna med grundarens namn plus ordet "Mode" Àr det minsta "mode" jag nÄgonsin sett. I Brasilien sÀljer varje butik med denna kombination billiga och smaklösa klÀder. Och det hÀr Àr bara nÄgra exempel. Valet av namn Àr en marknadsföringsfunktion.
- TÀnker att marknadsföring Àr synonymt med reklam eller att reklam Àr synonymt med försÀljning. Att sÀlja Àr inte en funktion av reklam. Och marknadsföring gÄr lÄngt utöver reklam. Marknadsföring Àr hjÀrnan i ett företag, och ett företag utan marknadsföring Àr aldrig relevant.
- FörstÄr inte förhÄllandet mellan mÄlgrupp och vÀrdeleverans. Inget gÀller alla. Du mÄste veta vilken mÄlgrupp ditt företag kan erbjuda nÄgot differentierat, högt vÀrde och generera en tillfredsstÀllande vinstmarginal.
- Att begrÀnsa dina möjligheter till var du bor, utan att övervÀga att starta ditt företag i ett annat land, med alla fördelar som att tillÄta dig sjÀlv att övervÀga detta kan ge.
För att undvika att göra nÄgot av ovanstÄende misstag och mÄnga fler, eller för att rÀtta till misstag ditt företag redan gör, öka dina chanser att lyckas, anlita mina marknadsförings-, varumÀrkes- och innovationsrÄd pÄ sidan "Services available". TjÀnsten Àr tillgÀnglig över hela vÀrlden, pÄ portugisiska, italienska och engelska. För att planera en ny verksamhet, anlita "The Nomad Advisor for Entrepreneurs".
Om du driver ett företag, lÀs sidan "Media Kit" för att ta reda pÄ hur du marknadsför dina produkter och tjÀnster hos oss.
Denna text, liksom alla andra texter pÄ denna webbplats, Àr skyddade av upphovsrÀtt. Hel eller partiell reproduktion eller översÀttning Àr förbjuden.
Nycka, the Nomad
* Ăversatt frĂ„n engelska. Kan innehĂ„lla översĂ€ttningsfel. Originalen finns pĂ„ engelska, portugisiska och italienska pĂ„ denna webbplats.
Comments
Post a Comment
đŹđ§ Comment here in Portuguese, English or Italian.
đźđč Commenta qui in portoghese, inglese o italiano.
đ§đ· Comente aqui em portuguĂȘs, inglĂȘs ou italiano.